För några år sedan och av en eg helt outgrundlig anledning fick jag ingivelsen att köpa in mig i ett Diamant explorations bolag. Caset tyckte jag såg spännande ut och det bolaget presenterade rörande sina ideer om att hitta diamanter på havets botten i Namibia var så där lagom tokigt att det skapade ett intresse hos mig. Inte minst de geologiska presentationerna av den botten bedd av mångtusenåriga flod flöden dit kanske diamanter spolats ned för att fångas in i ett område där de sedan mha av ny avancerad teknik skulle kunna sugas upp från ett ytfartyg pekade åt att det skulle kunna finnas en hitintills helt ny potential för att hitta diamanter.
Att en av värdens främsta diamant geologer Dick Foster med decennier av erfarenhet av diamant letning stog bakom projektet gav inte detta projekt direkt mindre trovärdighet.
Så långt gott och väl. Jag köpte in mig på hyfsat låga nivåer och sedan började denna investering att aggresivt arbeta sig uppåt i värde och det hela så onekligen mycket bra ut. Ända till dess detta med båten började som en liten saga. En ny båt med senaste modernaste teknik skulle färdigställas av en tredjepart och därefter skulle denna ansvara för att transportera båten till Namibia där sedan det företag jag investerat i skulle hyra båten under en tid för att leta diamanter.
Vi behöver kanske inte gå in på alla detaljer och turer kring detta men låt oss formulera det så här - det är inte en bra ide att låta en tredjepart ansvara för någonting alls under förutsättning att det inte finns klausuler i avtal som reglerar det mest basala som ex aktuella tidsramar eller ev förseningar och förpliktelser.
Försenat är just vad detta projekt i realiteten sedan blivit och som aktieägare har man under dessa år nu blivit mer än luttrad över vilka förklaringar som bolagets VD kommer med för att försöka bibehålla intresset hos sina aktieägare och för att förklara det som händer och sker och det vid det här laget så uppenbara att bolaget satt sig i knät på vad som visat sig vara en tredje part utan några som helt insentiv att försöka snabba upp processen.
Galenskaparnas sketch där en stackars kund efter att ha lämnat in bilen på verkstad får som svar att fläktremmen trasslat in sig i avgasröret därför att han kört med grillen öppen är i det närmaste i jämförelse ett under av klarsyn och redlighet.
Nu i senaste mail korrespondans dock med VD i frågan så är svaret att båten lämnat Singapore och nu vilken dag som helt väntas anlöpa hamn i Kapstaden på sin väg sedan mot Namibia. Gillar särskilt det jag highlightat i texten nedan. Man skall komma ihåg att vi talar om år av förseningar vid det här laget:
"Dear .....
From what we have been able to check on our side, it has probably arrived today. I am awaiting an official confirmation and a press release will be issued when this is confirmed and approved by IMDH. At least, we know that we are very near of another interesting step.
Kind regards
Pierre"
Det skulle vara en smärre revolution om detta denna gång nu visade sig vara korrekt. Men är det så, så kanske, kanske denna investering som jag vid det här laget i stort sett helt lyckats att förtränga kan komma att betala sig någon gång i framtiden?
Galenskaparna & After Shave (2:15 in i sketchen)
http://www.youtube.com/watch?v=zUIRJsW0gq0
Annars tycker jag att just Namibia verkar vara ett mycket intressant land och hoppas att få möjligheten att besöka detta inom en icke alltför avlägsen framtid.
http://www.lonelyplanet.com/namibia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar