måndag 6 april 2009

Ang konverteringen till el från olje baserade transporter

Om vi igen tittar på detta med att försöka konvertera alla våra transporter från ett olje/bensindrivet system till att istället använda oss av el så har jag nu följande uppgifter om vad detta kräver i form av ny el krafts generering.

"Driveffekten" på Sveriges fordonspark ligger runt ca 2500 MW (är dock inte säker på att lastbilar är med i denna effektsiffra). Om vi skulle driva dessa fordon med el då skulle detta dra ca 10 TWh inte 2,5 TWh som tidigare florerat i debatten. Detta kan vi jämföra med Sveriges idag totala elförbrukning i landet som ligger på ca 143 TWh idag.

Dessa uppgifter gavs på ett föredrag/debatt på Mälardalens högskola den 15/4-08 under rubriken "Framtidens Energiförsörjning". Där framgick vidare att på motsvarande sätta driva alla fordon inom EU skulle dra 900 TWh att jämföras med en totalt elförbrukning på 3500 TWh.

I Sverige har vi idag i drift 10 st kärnkraftsreaktorer. Dessa producerar tillsammans 65 terrawattimmar, eller i snitt ca 6.5 terrawattimmar per reaktor. Stämmer ovanstående om vad som krävs för att driva en elbilsflotta skulle i princip motsvarande två kärnkraftsreaktorer räcka för att producera all vår el till våra transporter i en framtid.

Under senaste 7 årens högkonjungtur har el konsumtionen dock minskat med ca 1 terawattimme per år och nu är vi nere på 143 terrawattimme per år en utveckling som vi kan förvänta oss fortsätta inte minst mha av effektivare framtida elanvändande genom utnyttjande av ex LED teknik, lågenergi utrusning etc. Vilket innebär att v i kanske och om vi lyckas behålla denna besparingstrend även kommande 10 års period kan klara en överfasning utan krav på ytterligare kapacitets tillskott av el produktion.

Lägg sedan dessutom till det faktum att Sverige redan idag under 2008 producerade ett elöverskott och att Sverige 2008 exporterat el motsvarande ca 2.5 terrawattimmar (hade inte tre reaktorer stängts av för underhåll under slutet av året hade överskottet varit närmare 5 terrawattimmar) och detta antagande se än rimligare ut.

Om man sedan baserat på dagens elpris räknar på eldrift av fordon baserat på modern kraftelektronik så kommer man fram till en milkostnad på ca 4 kr för en bil i mellanbils klassen.

Ytterligare en fråga att ta upp blir sedan hur en sådan konvertering från olja till el påverkas av andra faktorer så som ex tillgång på bra tillförlitliga, effektiva bilbatterier samt resurs åtgång och tillgång av nödvändig råvara för att tillverka dessa.

Inga kommentarer: