Detta är en helt fiktiv pressrelease som jag hoppas dock att vi kommer att se inom några år:
”Detta är en pressrelease översatt från Torsdagens utgåva av Financial Times 20 november 2012:
Allt sedan den akuta sk Varvskrisen i Sverige 1974 har Sverige och svenskarna gång efter annan visat sin duglighet att reformera sin ekonomiska strukturer. Detta gäller inte minst det pensionsförsäkrings system som man i Sverige föredömlig strukturerade om redan under 1990 talet.
Mer om detta kan man läsa om i följande rapport:
Selen, J. and A. C. Stahlberg. 2007. "Why Sweden's pension reform was able to be successfully implemented." European Journal of Political Economy 23:1175-1184.
På samma sätt har det teknik kunniga och utvecklade lilla industri landet högt uppe i norr lyckats att även reformera sin energi infrastruktur och tidigare krisdrabbade bilindustri.
Väl känt för oss Amerikaner var Ambassadör Woods selekt lista över teknik ledande energi niche företag. Några av dessa företag var aktiva med att utveckla ny spjutspets teknologi för sk Li-Jon batterier. När det sedan visade sig att de svenska politikerna som var tidiga att redan i början av 2009 inse komplikationerna rörande den framtida energi försörjningen och begränsningarna relaterade till Peak Oil istället och i motsats till den väg våra Amerikanska politiker, valde att inte stötta sin då krisdrabbade bilindustri för att istället beslutade om att bygga ut en ny infrastruktur för transporter baserat på 100% elbilar lades grunden för vad som nu visat sig bli en fantastisk framgångssaga.
Det svenska folket lät sonika välkända företag som Volvo och SAAB gå i konkurs och från askan av dessa företag har nu istället bildats flera världs ledande svenska el bils företag. En viktig komponent i deras framgångar har varit det faktum att svenskarna på kort tid lyckades avsevärt förbättra prestandan på de sk Li-Jon batterierna. Företrädare för det kluster av företag inom detta segment vi har talat med säger samtliga att man aldrig någonsin kunnat nå dessa stora framgångar så snabbt utan de mycket tydliga politiska besluten och direktiven att satsa på en ny el baserad transportsektor.
Med denna nya batteri teknik förbättrades prestandan för elbilar avsevärt och utan en befintlig traditionell ineffektiv bilindustri som innan framgångsriks hindrat alla försök att utveckla 100% elbilar mha sedvanlig politisk lobbyism fanns inte längre några hinder kvar för att nu lyckas med de mål man satte upp redan 2009 – att alla fossila bilar skall ha ersatts med elbilar per 2017.
Sent 2008 tog de svenska politikerna dessutom beslutet att bygga ut sin vindenergi i vad som då va världens mest aggressiva satsning på förnyelsebar energi. Givet Sveriges unika möjlighet med en redan väl utbygg vattenkraft och en sedan länge utbyggs kärnkraft lades med detta sista pusselbiten för att klara den svenska energiförsörjningen helt på egen hand.
Onekligen en för oss Amerikaner avundsvärd situation. Här visade sig dessutom att denna satsning på svensk förnyelsebar el produktion passade mycket väl in i den av staten prioriterade satsningen på vad som idag visat sig vara världsledande el batteri teknologi. Detta då elbolagen kunnat bygga ut batteri lagrings systen av el producerad från vind i första hand men även från vattenkraften och där man sedan hittat en helt ny nich som leverantör av utbytbara batterier till den svenska elbilsindustrin.
Ett vad som visat sig framgångsrikt koncept som samtidigt som det löst problemet med energi försörjningen och lagringen av el från vindkraften även med utbytbara batterier skapat en ny niche bestående av portabel energi för den mobila transport sektorn där tidigare bensinstationer i Sverige idag omvandlats till batteribytes stationer för laddningsbara batterier.
Enligt uppgift lär Ron Paul i dagarna inför sitt tillträde som ny president Januari 2013 redan ha diskuterat frågan om hur Amerika skall kunna använda sig av svensk teknik för att lösa våra akuta energiproblem med representanter för den svenska regeringen och näringslivs representanter.”
Det vore väl gött att se?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar