Kreditupplysningsföretaget UC redovisar nu siffrorna för November och där syns nu hur finanskrisen sätter spår i den reala ekonomin. Jämfört med förra året ökade ex konkurserna med 42% och frågan är nu vad som eg kan stoppa denna utveckling och om eg en räntesänkning med 2% är det som kan ge en vändning.
Enligt UC så är trenden tydlig att nu drabbas inte längre bara de små bolagen utan allt fler större bolag har problem. Tänk efter lite vilka riktigt stora företag är det som har störst problem dvs exklusive finansbolagen? Det tycks mig som om stora oljeslukare är de som är först till rakning dvs flygbolagen där en efter en verkar ställa in betalningarna och nu bilföretagen dessutom. Här finns nu altså en tydlig koppling till oljan och det höga oljepriset vi såg under sommaren med nu lite drykt ca 6 månaders fördröjning.
Givet nu mängden av varsel dessutom och detta då i synnerhet för industriellt bilintensiva väst sverige är snart frågan om det inte kommer att finnas anledning att tro att vi kommer att se en fastighetskris snart även i sverige liknande den vi sett i USA? Okey att räntan sänks och sänks rejält men för belånade är trots allt det avgörande att de har jobb överhuvud taget för att kunna betala några räntor alls.
Bankerna fortsätter dessutom med sin politik att inte ge ut lån, vara mer restrektiva, begära in fler borgensmän till redan existerande och beviljade lån och det underlättar inte precvis för företagandet i landet. Med sådan ökad restrektivitet från bankerna drivs nu många bolag istället i konkurs.
Ränte sänkningar i all ära men givet allt ovanstående varför tror vissa att detta är en positiv åtgärd när inte bankerna ens litar på varandra längre ännu mindre privatpersoner eller företag för utlåning?
Hela läget nu vad gäller fraktraterna , shipping och de sk "letter of Credit" visar bara hur absurd situationen blivit. Det finns säljare av ex Vete i Kanda det finns köpare men det är omöjligt att skeppa varorna med båt pga störningarna i betalnings systemet. Undrar hur detta eg påverkat oljeprisraset? Analytiker tjatar sitt mantra "demand destruction" men är det i realiteten så att ingen olja lägre säljs och kommer till kund? Undrar hur lång tid det tar i så fall innan det blir tomt på hyllorna och i bensinmackarna? Säljaren får då en superdeflation och köparna hyperinflation. Tacka banken för det!
Konkursboom slår mot företagen
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\12\05\314626§ionid=Ettan
Störningarna i världs handeln
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2008/12/strningarna-i-vrldshandeln.html
Räntan som bankerna betalar när de lånar av varandra, Stibor, med tre månaders löptid sjönk under onsdagen till 3,80 procent, jämfört med 3,90 procent under tisdagen.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2008%5C12%5C03%5C314424%26sectionid%3DPrivatekonomi
Så mycket tydligare går det inte att uttrycka sig. Stefan Ingves skulle lika gärna kunna säga: ”Vad väntar du på Anders?”
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\12\05\314636§ionid=Ettan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar