lördag 6 december 2008

El bilarna nu kommer dom

Under hösten gick Indiska Tata (ni vet dom som nyss köpte upp Brittiska jaguar) in som huvudägare i norska Miljöbil Grenland. Detta innebär att från och med 2009 ska indiska elbilar, byggda på Tata Indicas plattform, finnas på den nordiska marknaden.

Först ut Indica EV ska ha en räckvidd på omkring 20 mil och kosta cirka 250.000 norska kronor.

Detta är framtiden. Frågan är bara dels vem som skall producera bilarna, batteritekniken osv samt hur och vem som skall producera elen.

Vi i Sverige som har världsunika möjligheter att producera miljövänlig förnyelsebar energi har pga den sk avregleringen den fullständigt fantastiska situationen att vi konsumenter betalar hutlöst mycket pengar för vår el samtidiget som de inhemska producenter som har monopol på el produktionen tjänar oerhörda pengar och gör astronomiska vinster. Den lilla människan sitter i kläm kan inget göra inte producera sin egen el och definitivt inte köpa från andra än ca 3 st el producenter trots att det finns billig el i ex sydnorge. Tacka vår politiker för detta. Vad är det man kallar det när stora företag (läs här el producenter) ger sig i lag med politikerna över huvudet på vanligt folk? Svaret är ett faschism, inget annat.

Nästa puck där även där induistrin ligger i säng med våra politiker är bilindustrin. Det faktum att vi har en stor faktiskt relativt vårt lilla land enorm bilindustri innebär att existerande, konservativa krafter har motarbetat ny teknik och utveckling och givet dessutom att våra bilföretag äg av de mest konservativa och inkompetenta ägare som man idag kan hitta i världen idag (läs GM och Ford) så riskerar detta att dels inte bara vår existerande industri helt går i backen utan ffa att vi inte klarar att ta fram världsledande alternativ. Istället är det nu Indier som blir först på vår marknad. Säger en del om vad faschistiska strukturer och rigiditet eg ställer till med.

Förbränningsmotorn är 150 år gammal teknologi. Vilken annan industri är idag baserad på så gammal teknologi? och vilken industri baserad på så uråldrig teknik har mage att likt bilindustrin säga att de representerar en högteknologisk industri? Skrattretande.

Det är även komiskt att givet allt detta ibland våra politiker tror att marknads krafterna är boven och att skulden skall läggas på kapitalismen. Kapitalismen är död sedan länge och begraven tillsammans med att man började inför Keynes fatala ekonomiska åskådningar i politiken.

Indiska elbilar till Sverige nästa år
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\12\06\314500&sectionid=BilMotor

Själv bodde jag i Indien under några år och då hade vi en TATA Safari SUV som fungerade alldeles utmärkt och hade bästa tänkbara komfort invändigt. Själv körde jag den dock ytterskt sporadisk då vi hade en chaufför men vi var mer än nöjda. De Volvo anställda skandinaver vi umgicks med under denna tid skrattade åt min tanke då att ev försöka ta dessa bilar och sälja dom i Europa - sån skit är det ingen som köper sade de. Skrattar bäst som skrattar sist?
http://www.motorbase.com/uploads/2004/11/10/fs_me_with_my_safari.jpg

Varför skall vi ha el-hybrider?
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2008/11/nr-folkhemselen-blev-internationell.html

Inga kommentarer: