onsdag 26 november 2008

När folkhemselen blev internationell

Vi närmar oss nu en "energi kris" med stormsteg. Det blir mer och mer uppenbart för allt fler och det finns intressen nu som står redo att utnyttja detta.

Många verkar inse att vi nu snarast måste försöka fasa över alla transporter som idag baseras på fossila bränslen till istället eldriva fordon. Hur skall vi då i framtiden kunna försörja oss med den el vi behöver givet att totalt sett idag i världen all el till ca 50% produceras med stenkol? Att fasa över från oljebaserade transporter till transporter baserade på stenkol kanske inte är det smartaste givet dels stenkolens miljövidrighet och dessutom givet det faktum att även stenkolen kommer att finns tillgänlig precis som oljan i allt mer begränsad omfattning i framtiden.

1. Varför skall vi övh ha elhybrider? Varför nu inte se till att vi får istället 100% elbilar?

Bilindustrin som den ser ut idag är livrädd för elbilen och har varit så i decennier. Tekniken finns dock men du och jag är de som nu måstre ställa kraven så att tekniken utvecklas vidare och att dessa lösningar verkligen kommer till marknaden. Köp nu inte en elhybrid utan välj istället en elbil.

2. El leverantörer skall erbjuda oss bra el. Vi vill inte ha vår el från koleldade kolkraftverk i Damnark, Tyskland eller Polen, Vi vill inte ha vår el från kärnkraftverk i öststaterna som i princip idag körs helt utan krav på tillräcklig säkerhets standard i alla led.

3. Ställ krav på att monopolet på el produktion tas bort.
Idag om du ex har egna solceller måste du betala skatt för den el du producerar men du slipper momsen. Den dag du väljer att ansluta dig till nätverket och sälja din el måste du inte bara då betala skatt och moms på all el du säljer utan även all den el du använder för eget privat brukat utöver anslutningsavgiften.

Idag får man dock i ett land som Tyskland tre gånger mer för den el man producerar och säljer än det man betalar för eget bruk. Om alla gårdar, landställen hade vidsnurror och alla hus solceller kan mycket el produceras på detta sätt. Lagrings problemetiken kommer att lösas om vi ställer kraven nu.

4. Avregeleringen skall gälla för alla. Idag kan jag inte som privat konsument lagligt köpa el från ex Norge eller andra aktörer inte verksamma i Sverige. Varför och när detta inte går hur kan man då säga att elmarkanden är avreglerad? Avreglerad för vem?

5. Varför skall vi importera miljö vidrig Etanol producerat i tredje värdlen länder under de mest omänskliga förhållanden samtidigt som viktig odlingsyta och mat används för att producera något vi tankar tanka med? När vi istället i detta land till en kostnad av ca 60 miljarder kan bygga ut Metanolen och bli 100% själv försörjande?

Om Vattenfall ex får som de vill kommer de genom den "kris " vi nu ser att kräva mandat på att bygga ut kolkraften i öststaterna och importera mer usel el från omvärlden. Politikerna kommer att kräva mer etanol import. Tro dom inte och se nu till att rätt saker gör på rätt sätt. Avskaffa el produktions monopolet är ett sådant steg.

När folkhemselen blev internationell : elavregleringen i historiskt perspektiv
http://www.bokus.com/b/9789185355990.html?pt=search_result

Inga kommentarer: