En mycket intressant rapport som kom ut för många år sedan tänkte jag vi kunde diskutera nu. Rapporten som hette "från Italien till Gnosjö" tar upp exempel från USA, Japan och särskilt det blomstrande Emilia Romagna- området, det "tredje Italien".
Man kan kort sammanfatta det som att framgångsfaktorerna ligger i inte att konkurrera utan att samarbeta och att hjälpa varandra. Man känner lojalitet inte bara mot det egna företaget utan även mot andra tom konkurrerande bolag inom något som kan karrakteriseras som ett nätverk med en gemensam ideologi eller värdegrund.
Det här med att vara människa kanske inte är så svårt egentligen om man bara får vara tillsammans, får vara med och har möjlighet att känna sig behövd? Kyrkliga värderingar eller kommunism kanske kan verka ligga långt ifrån varandra och ha lite gemensamt med företagande. I realiteten visar det sig är det inte så.
"Trots ett dålig företagsklimat i form av höga inkomst- och företagsskatter, starkt anställningsskydd, administrativa regler och politisk instabilitet har det norditalienska området utvecklat "en enastående ekonomiskt vitalitet". Med en levnadsstandard som tillhör toppskiktet i världen. Trots en stark lokal kultur, identitet och stolthet är företagen globaliserade. De konkurrerar ibland, men utvecklas tillsammans, och gör gemensamma marknads- och exportsatsningar. De vet att de kan lita till varann och de största företagen i nätverket hotar inte att flytta till London när de känner sig missnöjda. Det sociala kittet går långt tillbaka i tiden och har flera förklaringar. Den kanske viktigaste är kommunismen; exempelvis har flera av småföretagen bildats av avskedade fackliga aktivister. I Gnosjöområdet är det framförallt kyrkan, frireligiositeten, som svetsat samma folk. "
Rapporten i sin helhet
http://www.larena.se/dokument/rapporter/njof/RAPP02FR.PDF
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar