fredag 28 november 2008

Infotainment

Ju mer man vet om något ju mer förvånad om hur fel information om ämnet som kommer ut till allmänheten. Det är en reflektion som många som ex blivit citerade, intervjuvade eller bara läser i tidningen eller ser på TV om något som de känner väl till gör.

Allt i dagens media och informations samhälle måste vara enkelt, slagkraftigt och ffa lätttuggat. Inga svåra ord för då kan det bli jobbigt. Tanken att människor skall kunna stimuleras till ytterligare kunskap och insikt genopm att försöka tillägna sig texter som till delar kanske ligger någon nivå höghre än vad man är van vild är lika främmande idag som den var en av grundbultarna och en naturlig del i det historiska projekt som i dagligt tal kallas folkbildningen.

Finns det eg en tanke med att låta nyheter bli till underhållning och snuttifierad så till den milda grad att det blir omöjligt för människor att bilda sig en verklig bild av helheten och vad som verkligen pågår?

Skolan är ett bra exempel. Visst skolminister Björklund har åkt på rejält med däng i debatten med sina utfall om skolans nivå i dag men visst är det beklämmande att se hur ett gäng topp pedagoger som tog sig an klass 9A i en Malmö skola på bara en termin kunde höja elevernas resultat så anmärkningsvärt att de tom blev bästa klass i landet i matte och bland de tre bästa i svenska?

En mycket intressant personlighet från skolans värld är John Taylor Gatto som under många år arbetade som lärare i public schools i New York. Han nådde anmärkningsvärda resultat. Nedan är en sammanstälning jag gjort av en videopresentation (se länk nedan) där denne man reflekterar över vad det är som gör att USAs verkliga topp elit skolor når anmärkningsvärda resultat. Vad är det eliterna lär sina barn eg?

"In total there are 18-20 elite boarding schools in the USA. In the 2000 president elections 4 of the 6 finalist went to one or the other of these private schools. These schools graduate only 1000 students a year.

Quite a significant feat considering the US in total has in excess of some 350 million people. What do these schools teach as supposed to what public schools teach in order to be able to achieve these types of results?

14 themes common to what is thought in these private schools:

1. No student graduates without the knowledge of “human nature”.
a. History
b. Theology
c. Literature
d. Philosophy
e. Law

2. Every graduate have a strong experience with the “active literacy”. Only secret here is learning by doing and being allowed to practice, practice and practice.
a. Art of writing well
b. Art of speaking well

3. Insight in to the mayor institutional forms including insight to the ideas that drives them
a. Courts
b. Corporations
c. Military
(Worth noting here is the idea developed in German Prussia some 250 years ago that any given countries military should consist of in between 1-1.5% of the adult male population. Ask yourself why and contrast this then to the very same principal that any country’s average prison population always seems to be in the range of 1-1.5% of its total population).

4. Repeated exercises in the forms of good manners and politeness
(Contrast this with the lack of such emphasis in an average American public school)

5. Independent work

6. Energetic physical sports
a. Acquiring a commanding physical presence
b. Practice of handling pain
c. Dealing with emergencies

7. Complete theory of access to any one place or person he or she wants or needs

8. Responsibility
a. Always to grab for responsibility and always to deliver more than what is asked for

9. Personal code of standards
a. Production
b. Morality
c. Behavior

10. Familiarity with the master creations of (to be at ease with the arts as these are the only way to transcend the animal material of our lives to get in touch with the bigger you)
a. Music
b. Poetry
c. Literacy
d. Painting
e. Dance
f. Architecture
g. Drama

11. Power of accurate observation and recording
a. Is used to be an axiom amongst the British upper class that if you couldn’t draw what you saw with your eye you in fact where in fact not seeing what was there. Drawing was as such then seen not as a pastime or in order to entertain but as a way to sharpen perception.

12. Ability to deal with challenges of any sort (different for different people)
a. Painfully shy makes presentations
b. Cowards are thought to stand back up again

13. Habit of caution in reasoning to conclusion

14. Constant development and testing of judgment
a. Make judgment
b. Discriminate value
c. Follow up on prediction

John Taylor Gatto - 01 The Elite Private Boarding Schools
http://www.youtube.com/watch?v=11g9Tnmvo3Q&feature=related

Skolan är en vanebildningsmaskin
John T Gatto fokuserar på samhällsteoretiker som verkade i samklang med finans- och industrimagnater från mitten av 1800-talet och framåt. De ansåg att en fortsatt utveckling av en kompetent och frisinnad befolkning till varje pris måste stoppas.
Makten skulle i stället vara koncentrerad till ett utvalt fåtal för att skapa en perfekt stat, Utopia. Resten av befolkningen måste inaktiveras och nöja sig med materiell välfärd skapad av massproduktion och masskonsumtion i kontrollerade former. Det främsta verktyget för att åstadkomma detta skulle vara den obligatoriska skolan.
http://www.johntaylorgatto.com/
http://www.slutaskolan.nu/

Kanske en lämplig julklapp?
Klass 9A
http://cdon.se/film/klass_9a_(4_disc)-970852


Avslutningsvis. Dagens skval musik radio, en ledtråd ?

" Det finns många dokument som visar på Hitlers inställning till andra länders befolkning och vilken plats dessa skall ha i det av tyskarna nyordnade Europa. Från Hitlers bordssamtal i führerhögkvarteret den 11 april 1942.

Här får det inte komma någon lärare och plötsligt proklamera skoltvång för de underkuvade folken. Läs- och skrivkunnigheten hos ryssar, ukrainare, kirgiser etc kan bara vara oss till skada. Det kunde göra det möjligt för något läshuvud att plugga in vissa historiekunskaper och därmed råka in på politiska resonemang som på ett eller annat sätt måste bli riktade mot oss. Det är mycket bättre att i varje by sätta upp en radiohögtalare som kan meddela nyheter och förse folket med underhållning än att ge det tillfälle att på egen hand inhämta politiska , vetenskapliga och andra kunskaper. Det kan inte heller komma ifråga att i radio berätta för de underkuvade folken sådant som tillhör deras historia; istället måste radion förmedla musik och återigen musik. Ty musik befordrar arbetsglädje."
http://www.sub.su.se/national/kfori10.htm

Inga kommentarer: