I samband med 70-talets oljekris satte staten Kalifonien upp nya direktiv för biltillverkarna. I korthet gick detta ut på att endast bilföretag som hade miljö vänliga modeller i sitt sortiment fick tillstånd att sälja bilar. Detta satte igång en febril aktivitet hos biltillverkarna att utveckla ny teknik och GM kom med en 100% elbil. Se historien om detta projekt hur farmgångsrikt det var och hur begistrade ägarna blev över dessa bilar. Tänk dig själv att helt ljudlöst åka fram i en snabb bil och veta att du inte släpper ut några som helst avgaser. Tekniken finns altså sedan länge och även batteri tekniken var långt framskriden altså för mer än 30 år sedan.
70-talets oljekris ersattes av billig olja och samtidigt började bilindustrin se elbilarna som ett hot, inte en möjlighet för sin existens. Detta då en elbil inte behöver tillnärmelsevis lika mycket service och har inte alls lika många delar som måste bytas ut och repareras som en bil med förbränningsmotor. Detta stavas helt enkelt mindre pengar för billtilverkarna som idag tjänar mer på att serva bilar och att sälja reservdelar i många fall än för själva försäljningen av bilen.
Därför slutade inte bara GM med att tillverka dessa bilar utan man återinkallade samtliga bilar som sedan effektivt maldes ned till skrot. Detta var en teknologi man ville sätta kniven i för gott.
Nu kommer det vissa uppstickare istället kolla på länken nedan med den mycket prestanda mässigt imponerande Tesslan. Snart hoppas jag det kommer varianter av denna bil som kan ta fler än två personer samt dessutom lite packning. Under tiden köp inga hybrider som är det bilindustrin vill att vi skall köpa - allt för att kunna tjäna pengar på service.
Volvo var även detta ett företag som låg i framkant vad gäller miljövänlig bilteknologi och för några år sedan var man mycket längre fram än Toyota det företag av de etablerade bilföretagen som idag anses ligga längst fram.
Volvo är nu verkligen på dekis med ett helt felaktigt bilsoprtiment. Vem är idag så korkad att man köper en Volvo SUV? GMs börsvärde är lägre än leksaks bil tillverkaren Mattel och mycket talar för att GM under kommande vecka tvingas lämna in en sk Chapter 11.
Ska de ansvariga i ledningen som drivit dessa bolag ha pengar från staten för att fortsätta sitt verk? Personligen anser jag det inte. Detta är strukturer och individer som visat sig inkapabla att ta rätt beslut. Bättre nu att andra får changsen att bygga upp något som marknaden verkligen behöver.
» Who Killed the Electric Car? It was among the fastest, most efficient production cars ever built. It ran on electricity, produced no emissions and catapulted American technology to the forefront of the automotive industry. The lucky few who drove it never wanted to give it up. So why did General Motors crush its fleet of EV1 electric vehicles in the Arizona desert?«
Trailer
http://www.youtube.com/watch?v=nsJAlrYjGz8
Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=PzNM2Scbijw
Den här elbilen Tessla kan du köpa i sverige idag för ca 600.000 kr.
Jay Leno's Garage, 2008
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=229378
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar