söndag 30 november 2008

En ny el infrastruktur för transporter

Det lär vara så att ca hälften av all den olja som vi idag använder går till transporter i någon form och att ca 80% av den ökning vi ser av olje förbrukningen är relaterat till just transporter. Därmed och om vi skulle kunna fasa över våra transporter från fossila bränslen till att istället använda oss av el skulle vi radikalt kunna minska ned totala olje konsumtionen.

Utmaningen med att klara detta ligger dels i hur vi i framtiden kan producera vår el och dels hur bra elbilar vi kan tillverka.

Idag produceras ca 50% av all världens el genom förbränningen av stenkol. Att öka denna andel blir ingen vinst då vi går från ett fossils bränsle (olja) till ett annat (kol) och där bäggen kommer att inte bara nå en topp av produktion utan ge även minskad tillgång och därmed högre priser i framtiden. Dessutom naturligtvis och om man menar allvar från politiskt håll att förbättra miljön och då stenkolsförbränning är avsevärt mer belastande på just miljön än olje förbränning så blir det än mer ologiskt att konvertera transporterna från olja till el genererad mha stenkol.

I Sverige dock har vi en unikt fördelaktig situation att kunna producera billig och miljövänlig el genom att vi dels redan byggt ut kärnkraften sedan länge (ca 46% av all vår svenska el idag genreras från kärnkraft) men ffa genom vår unika möjlighet att generera miljövänligt, förnyelsebar el mha vattenkraf (ca 47% av all vår el kommer från denna källa). Att vi trots detta genom en helt befängd politik idag tvingas dels importera miljövidrig stenkol el från kontinenten som dessutom prissätter ALL vår el hutlöst genom en prissättningsmekanism på marginalen är bara ett bevis på att även med de bästa förutsättningar kan politiker trassla till allt till det värsta. Men det kanske du och jag snart kan se till att det blir en ändring på? För förslag på vad man bör göra se mitt tidigare inlägg

När folkhemselen blev internationaliserad
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2008/11/nr-folkhemselen-blev-internationell.html

Den andra utmaningen ligger kanske ffa i att kunna tillverka batterier som klarar de krav vi ställer på en elbil för att de skall ha tillräckligt attraktiv pris/prestanda. Men det händer mycket spännande inom detta område nu ffa relaterat till utvecklingen av Li-Jon batterier. Här har politikerna en roll att spela. Om de sätter ner foten och skulle besluta att vi inom 5-10 skall ersätta alla fosil drivna bilar med 100% eldrivna bilar skulle därmed förutsättningar för att utveckla denna industri finnas och med detta skulle forskningen ta än mer fart och nya tekniska lösningar utvecklar med explosiv snabbhet samtidigt som en framtids industri med förutsättningar att överleva skulle kunna skapas. Att slänga in pengarna istället till de existerande bilföretagen som redn går på knäna och som kommer att få det ännu tuffare i framtiden är i reliteten dock bara att anse som grav kapitalförstöring.

Vårt framtidshopp står till batterierna

Björn Bergman - 2008-04-10 13:59 I begynnelsen var alla bilar elektriskt drivna. Efter drygt 100 år med förbränningsmotorer börjar "parentesen" med olja som drivmedel ta slut och elbilar är åter ett alternativ. Batterierna har utvecklats enormt, men hur bra kan de bli? Och framför allt - går det att göra batterierna väsentligt billigare?

ams: Kan vi på längre sikt förvänta oss att Li-jon-batterier sjunker markant i pris?
MW: Jag tror inte att batterier för bilar relativt sett blir billigare än för mobila apparater. Femtio procent av priset utgörs nämligen av materialkostnader. Och de billiga råmaterialens dagar är förbi - det gäller inte bara olja och gas. Visserligen är det ännu ingen brist på tillgång till litium, men priset är högt, och tillverkarna blir snart tvungna att återvinna materialet. Litium-jon-batterier är fortfarande mycket dyra att tillverka, men det finns ändå faktorer som talar för att de har en framtid i bilvärlden: förnybar energi blir billigare medan fossila bränslen blir allt dyrare. Samtidigt får vi räkna med allt fler miljöskatter nationellt och lokalt som bestraffar fordon som ger utsläpp i atmosfären.
http://www.automotorsport.se/news/14048/vårt-framtidshopp-står-till-batterierna/

Alelion Batteries AB är ett nybildat bolag som planerar att tillverka litiumbatterier i Ale Kommun. För att bedriva batteriproduktion tillståndsprövas verksamheten enligt miljöbalken.

Batteritekniken har utvecklats mycket de senaste 10-15 åren. Fram till 1990-talet fanns det två dominerande batterisystem, bly- och nickelkadmiumbatterier.

På senare år har en ny batteriteknik etablerats, litiumbatterier. Litiumbatterier är idag kommersiellt etablerat som strömkälla till mobiltelefoner och datorer. Litiumbatterier är mycket mindre och lättare i förhållande till sitt energiinnehåll jämfört med blybatterier.

I samarbete med svenska högskolor och universitet har Alelion Batteries AB tillgång till ett unikt katodmaterial som innebär att det nu är möjligt att göra säkra, miljövänliga och billiga litiumbatterier. Detta är unikt i Europa.

Tillverkning av litiumbatterier är totalt olik gårdagens tillverkning av blybatterier. Tillverkningen av litiumbatterier ställer mycket höga krav på arbetsmiljö och produktions/kvalitetskontroll. Utan dessa grundkriterier så kan litiumbatterier inte tillverkas. Tillverkningsmiljön håller mycket hög standard och kan närmast liknas vid elektroniktillverkning eller läkemedelstillverkning.

Ale kommun har en lång historia av tillverkning av batterier och den nya verksamheten kommer att innebära många arbetstillfällen för Ale kommun. Miljöinriktad verksamhet Alelion Batteries AB kommer genom tillverkning och marknadsföring av litiumbatterier att medverka till att många av dagens blybatterier kommer att bytas ut mot de miljövänligare och bättre litiumbatterierna, t.ex. i rullstolar. Med ett fyra gånger högre energiinnehåll kan man köra en rullstol fyra gånger längre än med blybatterier. Många nya användningsområden kommer också att bli aktuella Ett exempel är gräsklippare där litiumbatterier gör det rimligt med batteridrift. En bensinmotordriven gräsklippare orsakar både buller och avgaser.

En annan stor marknad där litiumbatterier spås en kraftig expansion är som batterier i hybridfordon. Fordonsindustrin arbetar med att minska bränsleförbrukning och utsläpp av växthusgaser. Här utgör litiumbatteriet till hybridfordon ett attraktivt alternativ. På sikt kan denna verksamhet bli viktig för svensk fordonsindustri. Lokalisering och planförhållanden Tillverkningen är planerad till industriområdet på Rödjans väg, Nödinge, i nybyggda lokaler (se kartan ovan). Industriområdet har en godkänd plan för verksamheter/industrier. Planerad tillverkningsstart är fjärde kvartalet 2008. http://www.ale.se/webb/foret.nsf/wwwvanster/A896239FF98F15C0C12573D3002FACD9

"Tack vare stora satsningar på utveckling av avancerade batterier under 1990-talet runt om i världen har nya batterikoncept utvecklats.

Li-jonbatterier är på många sätt ett idealiskt batterikoncept då det ger en hög cellspänning, har en hög verkningsgrad och kan tillverkas av billiga miljövänliga material.Det finns Li-jonbatterier med en energitäthet som är upp till fyra gånger bättre än befintliga kommersiella system. Här föreligger dock ett behov av en fortsatt utveckling i syfte att skala upp till större celler och att sänka kostnaderna för batteriet. Detta arbete har nu resulterat i ett nybildat produktionsbolag, Alelion Battery AB i Nödinge.

Ett nära samarbete med Ångströmslaboratoriet på Uppsala Universitet innebär att ETC AB har tillgång till de senaste forskningsrönen och upptäckterna inom Li-jonbatteriområdet. "
http://www.etcab.se/

"Alelion Batteries AB was founded in 2006 and is a spin-out from ETC Batteries and Fuelcells, a R&D company for advanced energy solutions.

Alelion Batteries AB defines, develop and deliver tailormade batteries and power electronics to all kinds of products that benefits from the new Battery technology and needs special designed solutions.Today Alelion focus on Lithium Iron cells that we view to be the best on the market with exceptional number of cycles and safe behaviour. These batteries together with power electronics and software is the base for the business.

Alelion takes full responsability for the whole battery sub system and let our customers focus on the products and application.

The company is based in Nödinge north of Gothenburg, the heart of battery manufacturing and research in Sweden. We have 1600 m2 production area and our own development resources.
In 2007 private investors bought Alelion Batteries AB and the journey began."

http://www.alelion.com/joomla/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=7&Itemid=57

Inga kommentarer: