onsdag 17 december 2008

En riktig surdeg

Okey, okey som nordisk proteintyp och kött/fisk ätare av rang äter jag inte bröd, punkt.....

men, det finns nåt oerhört charmigt i alla former av nörderi och ju mer begränsat ett område är desto bättre och intressantare. Tveklöst är det stimulerande att helt utan hämningar kasta sig in i ett ämne som man över huvud taget inte alls behärskar eller vet något om tidigare.

I detta fall slår jag ett slag för bloggen "pain de martin". Bloggen handlar enbart och uteslutande om hur man går tillväga för att baka olika sorters surdegsbröd. Själv har jag bakat Gateaus walnötsbröd (recept finns på "pain de martin") som verkligen blev vansinnigt gott. Tyvärr får jag väl säga då jag inte ska äta bröd eg alls men vad gör man inte för att förkovra sig?

Dessutom en skiva surdegsbröd bakad med kärlek, rikligt med riktigt smör och en tjock ostskiva med en lagrad ost av fetaste typ blir det ändå en för en nordisk proteintyp inte alls så illa.

Att det smakar gott är jag den förste att erkänna . Att det är billigt dessutom och en extra känsla med hembakat gör inte saken sämre direkt. Här finns mycket information att hämta in inte minst om olika ekologiska kvaliter och typer av mjölsorter.

En sak jag slås av varför har vi i den svenska mat kulturen så liten tradition att baka surdegsbröd? Varför så mycket söta brödsorter och sådana mängder av fika och kaffebröd i den svenska bondekulturen?

För de av er som inte tidigare besökt sidan gör det. Dessutom finns det möjlighet att lagom till nästa höst köpa Martins då nyutkomna bok om surdegs bakning.

http://paindemartin.blogspot.com/2008/10/alla-som-vill-baka-rck-upp-en-hand.html

Inga kommentarer: