tisdag 19 maj 2009

Nigeria en Iran parallell?

Just nu har jag en känsla av att jag tagit en super bear postion vs i stort sett alla andra rörande framtidens ekonomiska utveckling. Vart jag än nu vänder mig ser jag bara positivta kommentarer och spekulationer om att nu har det vänt osv.

I dessa lägen finns bara två möjligheter. Antingen har jag tok fel och är fullständigt ute och cycklar eller så står vi inför en nedgång så stor dess like inte står att finna.

Just nu litar jag inte alls på någon som helst officelle data, stress tester etc allt känns för mig bara som helt verklighetsfrämmande.

I DI nu hävdas att oljepriset går upp med anledning av förväntad kommande ekonomisk vändning, i sig ett bevis på allt nu tolkas mer eller mindre som det vänt.

Själv tror jag att det som nu händer i Nigeria har mer med detta att göra. Nigeria har dels nu en guerilla och ett inbördes krig som hindrar landet att exportera olja och där alla utlänska bolag som ännu inte lämnat landet kommer att attackeras. Dessutom så vill landets egna regering även de helst sluta exportera crude. Men av en helt annan anledning. De vill istället för att exportera crude och sedan importera destillat istället själva förädla sin olja. Idag förlorar de pengar på nuvarande upplägg samtidigt som landet har akut drivmedels brist. Bra för oljebolagen, dåligt för landet.

"Our ultimate ambition is to stop exporting crude oil, add value to our crude so that we can export refined products. This is what is done in other countries."
http://allafrica.com/stories/200905150097.html

Som intressant passus här kan man notera att USAs tidigare president Jimmy Carter helt tog sitt beskydd från tidigare Shaen av Iran när denne tog beslutet om att göra samma sak. Fortfarande idag lider Iran av det faktum att man inte har tilläcklig egen kapacitet att förädla sin olja och med detta är höggradeligen beroende av import av destillat. Detta är det ulimata mardrömsläget för ole producerande regimer. De säljer sin olja billig, måste sedan importera dyrt destillat samtidigt som de pga av den inhemska befolkninge kräver förmånen billigt bensinpris till stora kostander subventionerar en ständigt stigande inhemsk konsumtion. Ebberöds bank. Det finns dock starka intressen som ser till att hindra och motverka en utveckling där detta upplägg ändras.

Så vad händer nu i Nigeria?

Nigeria rebels vow all out war
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2009/05/nigeria-rebels-vow-all-out-war.html

Med denna senaste nyhet så kommer antagligen Nigeria definitivt understiga OPECs leveransmål och långt under landets kapacitet om 3 miljoner fat/dag. Redan tidigare dock var läget ansträngt.

Nigeria‘s oil production drops by 70,000 barrels
Nigeria‘s oil production declined by 70,000 barrels per day to 1.71 million bpd in April, down from 1.78 million bpd in March.
http://h2.punchng.com/Articl.aspx?theartic=Art200905041455665

Inga kommentarer: