Avindustrialiseringen av Sverige fortsätter i allt snabbare takt. Det är inte bara SAAB anställda som drabbas om detta inte går i lås utan även mängder med underleverantörer och service bolag. Allt från lokala korvkiosken, cateringfirman, retail osv osv.
Realiteten är att även vi i Sverige och norden behöver en framtid. Vi behöver galenpannor lik ex De La Vall som för ca 100 år sedan i realiteten var med och lade grunden för vårt industriella välstånd.
Tack till Koenigsegg för att de hade mod att peka på en framtids vision. Det är vi sannerligen inte bortskämda med i vare sig Sverige eller i väst heller för den delen. Nu när allt handlar om Asien och Kina som inte eg är annat är miljöförstörare av rang med en befolkning som lever under slavlikande arbetsvillkor, utan vare sig social skyddsnät eller annan service. Det som vi nu, pga vad som i realiteten är otillbörlig konkurrens, nedmonterar i hela västvärlden i en allt mer rasande takt.
Lätt nu att stå vid sidan och peka finger på misslyckanden. Fakta kvarstår vi i sverige har en unik möjlighet och fantastiska förutsättningar att bygga om vår transportsektor genom att konvertera dessa från fossil baserade till eldrivna fordon. För att klara detta krävs dock att vi skattebetalare dels tar ett aktivt ägaransvar för vår vattenkraft, stoppar vattenfalls styrelse och dess vansinniga utlands expansion, ser till att alla kolverk och all utlandsverksamhet säljs av ASAP och använder våra övervinster från vår egna miljövänliga el produktion till att bygga en helt ny el baserad infrastruktur och framtid.
Vi kommer att behöva tillverka egna el bilar och all den kompetens om hur detta görs finns idag i det som nu riskerar att med Volvos utförsäljning och SAABs ev nedläggande att kastas i sjön. Det skall vi stätta stopp för.
Ett Svenskt vattenfall med fokus på vad som är bra för sverige skulle kunna arbeta mha ex vertikal integration och leverera även en svensk tillverkad transport park direkt i egen regi eller mha av ett kluster av svenska samarbets partners. Det är en vison för svenska vattenfall istället för det bedrövliga trams och urbota inkompetens detta företag ägnat sig åt senaste 10 åren. Allt i takt med att peak Oil problematiken gått från att vara ett ev framtida problem till en problematik som vi nu redan har passerat och blir allt mer akut och tom desperat.
Som sagt här ligger vårt ägaransvar mycket tungt.
Så nära en svensk drömlösning - men ändå så långt ifrån. Tungfotad byråkrati inom EU och på Riksgälden kunde inte springa lika snabbt som Saab blödde. Det fällde av allt att döma en svensk drömaffär för entreprenören Christian von Koenigsegg.
GM kan också bakom kulisserna ha lagt krokben för Koenigsegg för att inte tappa teknik till Kina genom Beijing Auto (BAIC) som skulle köpa in sig i Koeningsegg.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3843243.svd
Håkan Mattson om SAAB affären
http://ditv.se/tv/video/clip/2009-Nov-24_N-17_MATSON-2009-11-24
Koenigsegg Dokumentären
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2009/11/koenigsegg-dokumentaren.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar