måndag 29 mars 2010

China in the driver seat?

Paul van Eden driver vidare sin tes att Kinas ekonomi nu bygger upp en gigantisk bubbla. Om USA baserade sin bubbel ekonomi på "debt based consumtion" så frågar sig van Eden om Kineserna på samma sätt bygger upp en bubbla men denna gång "debt based production".

Frågan som behöver svaras på finns det någon lageruppbyggnad att tala om i Kina eller inte? Har van Eden rätt när han antar att Kina bara nu bygger upp sina lager? För det är klart att de fortsätter att importera råvaror i escalerande grad eller om deras egna inhemska ekonomi i någon som helt uttsräckning att tala om kan kompensera för exportbortfallet?

What's wrong with the Chinese economy? A look at why investors should not count on China to serve as the foundation for global economic stability, with Paul van Eeden, president, Cranberry Capital. He says "no matter how you slice it, the economy of China is a real mess."
http://watch.bnn.ca/trading-day/march-2010/trading-day-march-18-2010/#clip278014

Trade deficit likely in March
http://www.chinadaily.com.cn/china/2010-03/22/content_9619515.htm

Att Kinas politiker nu prioriterar inhemsk konsumtion är klart.

"As we stand at a historic juncture, we must change the old way of inefficient growth and transform the current development model that is excessively reliant on investment and exports," Li said, The New York Times reported. "We will focus on boosting domestic demand.
http://www.upi.com/Business_News/2010/01/29/China-stresses-domestic-consumption/UPI-89031264744525/

Tittar man nu ex på Kinas inhemska bilmarknad så måste man väl säga att det finns efterfrågan så det räcker och blir över?

China's passenger car sales climbed 55 per cent in from a year earlier in February, despite a long national holiday, on strong demand for smaller cars and sport utility vehicles, an industry group reported Tuesday.

Sales of cars, commercial vehicles and SUVs rose to 942,900 units, while sales of all vehicles including trucks and buses rose 46 per cent year-on-year to 1.21 million, according to the government-affiliated China Association of Automobile Manufacturers.
http://www.cbc.ca/world/story/2010/03/09/china-car-sales.html

Kommer ni ihåg fär några år sedan när ekonomer som ex Morgan Sanleys Steven Roach i spetsen talade om den Kinesiska bank bubblan? Det var många då som sa att Kina stog inför en stor och katastrofal ekonomisk krasch. Det hela slutade istället med att kraschen kom i USA med Sub Prime istället.

Många glömmer nog att den kinesiska kommunistiska modellen där staten äger stora delar av det finansiella systemet och bankerna redan i realiteten och så som finanssektorn opererar och fungerar är den ulimata garanten. Detta system har visat sig så effekktivt att nu USA med alla medel tillbuds försöker gå samma väg dvs man socialiserar alla förluster så mycket det bara går. men skattebetalare i ryggen som garanterar alla förluster medans man själv sitter med alla vinster så föröker nu USA uppnå precis det system som vi redan har i Kina sedan ordförande Maos dagar.

Sedan är ju Kina ett stort land och vad gäller situationen i vissa överhettade regioner ex vad gäller fastighetsmarkanden gäller inte för landet som helhet. Visst verkar Kina försöka styra upp detta fakum inte minst genom ökade krav på bankreserver?

China, worried about a real estate bubble, moves to restrain bank lending
The action, which shook global financial markets, could help cool a market in which housing is unaffordable to ordinary citizens. Banks will have to set aside more reserves with the central bank.
http://articles.latimes.com/2010/feb/13/business/la-fi-china-bubble13-2010feb13

Själv tror jag att den största risken för Kina är rent politisk. Lyckas man inte få med hela landet i den ekonomiska utvecklingen utan sitter i en situation med stora ekonomiska spänningar och ojämlikheter mellan olika regioner och delar av landet kan detta experiment sluta illa. Enda sättet för det Kinesiska Kommunistiska partiet nu att undvika att förlora makten är att garanterat se till att tillväxten nu ökar för Kina som helhet med 8% per år vare sig mer eller mindre.

Inga kommentarer: