lördag 17 oktober 2009

Ränte proffessorn

hade idag på morgonen ett långt och intressant samtal med min vän "Ränte Proffessorn". Han ringde initialt bara för att påpeka en liten logiskt ränte kullerbytta jag hade skrivit i min blogg och tacksam för att han noterat detta ändrade jag naturligtvis mitt inlägg.

Han passade då på att säga bla följande:

"Idag har vi en ränte nivå på ca 0.25 men Riksbanken har nu meddelat att man till hösten 2012 kommer att höja denna till istället 4.25%. Räkna med att det är många bostadsköpare som kommer att sitta med skägget i brevlådan när väl denna ränte höjningsvåg sätte igång. Innerstads priserna på bostader är nu fullständigt vanvettiga och alla räknar bara på en cash flow kalkyl som bara om något år kommer att visa sig vara helt inkorrekt. Tom i Åre nu har man börjat att buda om lägenheter.

Du skriver om oljan på din blogg men min tes är att det som eg tog knäcken på ekonomin denna gång var FEDs våg av räntehöjningar. Räntan är oerhört mycket viktigare för ekonomin än vad de flesta inser. Att hålla en budget i balans är svårt för politiker som måste när man satsar på ett område dra ner någon annan stans. Ränte politiken är då ett sätt att köpa sig en bättre ekonomi. Politiker tror att det är gratis. Problemet är bara att detta inte är gratis när felsatta räntenivåer driver upp alvarliga obalanser i den reala ekonomin och i realiteten faktisk skadar denna på grövsta sätt. Och nu är vi på gång igen. Det är ingenting annat än oansvarigt "

ord och inga visor från Ränte Proffessorn.

Inga kommentarer: