lördag 3 oktober 2009

Electroengines Saab 9-3 med eldrift - provkörd!

Auto motor & sport styrde kosan till Uppsala för en provkörning av Electroengines Saab 9-3. Med dubbla elmotorer är toppeffekten 335 hk och 0 - 100 km/h går på endast 6,3 sekunder. Alrik sitter bakom ratten och ställer den naturliga frågan: "Är det här för bra för att vara sant?"

Granskar man de viktigaste tekniska uppgifterna låter Electroengines koncept smått otroligt. Prototypbilen väger lika mycket som en vanlig 9-3 Aero, den har samma innerutrymme och går att köra hela 30 mil på en laddning. Priset uppges till "cirka" 495.000 kronor, vilket inte är billigt men heller inte speciellt dyrt med tanke på att modellen har 335 hk, går 0 - 100 km/h på 6,3 sekunder och kostar under hälften av vad till exempel sportelbilen Tesla gör.

Enligt Thomas Bergfjord, som är "teknikhjärnan" hos Electroengine i Uppsala är det konstruktionen av batteripaketet som är nyckeln till allt. Electroengine har nämligen utvecklat en annorlunda styrning och laddning av varje enskild battericell. Det innebär att batteriet kan djupurladdas mer än normalt, vilket ger fler mil i körsträcka. Dessutom kan batteriet snabbladdas effektivare och det går även att reparera en skadad cell i paketet genom att byta ut den. Normalt kan det vara mycket svårt att byta ut delar av batteripaket och vid en eventuell skada kan bilägaren tvingas ersätta hela paketet - något som kan bli mycket dyrbart.
http://www.automotorsport.se/news/19460/electroengines-saab-9-3-med-eldrift--provkörd/

Saab 9 3 True Electric i Visby hamn
http://www.youtube.com/watch?v=y-CylzF-Ahg&feature=player_embedded

Electroengine
Det svenska företaget Electroengine in Sweden AB har tagit fram ett nytt system som möjlig gör högpresterande eldrift av vanliga bilar som idag drivs med förbränningsmotor. Demonstrationsfordon visas upp för allmänheten under Almedalsveckan. Lanseringen äger rum den 29 juni kl. 09.00 i Visby hamn.

Systemet, som går under beteckningen True Electric™, kan användas direkt i tillverkningen av fabriksnya bilar. Det kan även användas för att konvertera begagnade bilar till rena elbilar. Detta kan göras utan avkall på bilarnas säkerhet och prestanda. Dessutom har systemet potential att bli betydligt mer kostnadseffektivt än de system för eldrift som används på marknaden idag. En av nyckelkomponenterna är ett revolutionerande och patentsökt system för batterihantering.

http://www.electroengine.se/

Inga kommentarer: