tisdag 16 februari 2010

Dyslectics - Key to success

The Funksters live: Kjell and Jonas in conference
http://www.youtube.com/watch?v=Qn9J8iWh9Rc&feature=related

Top 30 Dyslexic Entrepreneurs
http://www.incomediary.com/top-30-dyslexic-entrepreneurs/

Dyslexi förknippas ofta med kreativitet och konstnärlig talang. Konstnärer som August Rodin, skådespelare som Sif Ruud, författare som Moa Martinsson, kompositörer som Wilhelm Petterson-Berger, och innovatörer som Bertil Hult (skapare av EF Language) och Ingvar Kamprad (IKEA:s grundare) är exempel på kreativa människor med dyslexi. Det finns dock få vetenskapliga studier av sambandet mellan kreativitet och dyslexi. Wolff och Lundberg (2002) rapporterar en stark överrepresentation av dyslexi bland konsthögskolestudenter. De identifierar olika tänkbara förklaringsmodeller för kopplingen mellan kreativitet och dyslexi. Den avvikande neurologiska strukturen som är förknippad med dyslexi (se sid. 43) är enligt en biologisk förklaringsmodell också kopplad till ”kreativitetsfrämjande” neuroodyslexi
logiska strukturer. Där dyslexistrukturerna uppträder återfinns med ökad sannolikhet också kreativitetsstrukturerna. Enligt en social och kompensatorisk förklaringsmodell är dyslektikernas kreativitet ett uttryck för att deras framgångsmöjligheter är begränsade till arenor där skriftspråket inte är kunskapsbärande i så stor utsträckning (som den är i skolan t.ex.). En besläktad förklaring kan också vara att okonventionella kompensationsstrategier
som barn med dyslexi använder för att lösa skoluppgifter leder till en tendens att söka okonventionella lösningar och tänka på ett annat sätt än människor i allmänhet på många områden i livet. Slutligen menar de att sambandet kan vara illusoriskt. Fördomsfullt tänkande leder människor att överskatta betydelsen av läs- och skrivförmåga för att lyckas i livet. Människor med dyslexi som lyckas utveckla talanger oberoende av sitt läs- och
skrivproblem uppmärksammas mer än människor med samma talanger som inte har läs- och skrivproblem.
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/VR2007_02.pdf

Inga kommentarer: