En mycket intressant genomgång av oljemarknaden. I korthet kanske man kan samanfatta detta med att säga något i stil med följande
- det finns nu inte kvar på marknaden tillräcklig kapacitet av finare sk sweet crude olja
- samtidigt byggs inte kapaciteten ut för att raffinera sämre kvaliteer av olja, sk heavy oil. Det mesta av olja man finner i mellanöstern och den olja som finns kvar är just heavy oil.
Det faktum att parallellt med detta har nya aggresiva miljö restrektioner lagts på användandet av olja med högre svavel inehåll bygger alltså Vergel här altså caset att det i realiteten var miljö beslut som till sist sänkte vår ekonomi.
Det faktum att nu inte bara drivmedel för fordon på land har dessa restrektioner utan att man nu även inför samma typ av restrektioner för även alla transporetr till havs gör att vi mycket snart igen enligt Vergel kommer att se betydligt högre oljepris.
Om det finns mer av den sämre oljan och det inte finns tillräcklig kapacitet att raffinera ur svavlet ur denna oljan varaför byggs nu inte denna kapacitet ut snabbt som ögar? Svaret enligt Vergel är att Saudie Arabien, de prisledande, håller priset på heavy oil så högt att inga aktörer idag kan få tillräckliga marginaler för att motivera den typ av giganiska investeringar som krävs för att kunna åstakomma detta.
Min kommentar - den långsiktiga problematiken är att oljan peakar. Först de bättre kvaliterna som vi nu klart sett med sweet crude och sedan succeseivt allt sämre kvaliteer. Kvar finns bara den olja som är svår att få tag på, är av allt sämre kvaliteer och kräver allt mer bearbetning och förädling. Kortsiktigt gör i tillägg till detta marknads regleringar, politiska beslut, producent monopol att situationen blir i det närmaste oöverblickbar.
http://sciencestage.com/v/7433/why-keeping-crude-oil-below-80-dollars-a-barrel-philip-k.-verleger,-jr..html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar