Elever på gymnasie nivå går ut med allt bättre betyg och idag är det inte alls ovanligt att elever går ut med ett slutbetyg med MVG i alla ämnen.
Samtidigt verkar det som om skolmiljön har mycket att önska när elever själva uppger att de tycker att man måste ha övervakning i skolan för att nå en acceptabel nivå.
Det hänger liksom inte riktigt i hop det här. Elever blir mer "intelligenta" men uppför sig allt sämre, inte minst mot varandra och saknar uppenbarligen helt egen moralkompass blir konsekvensen när man korrelerar dessa bägge slutsatser.
Första frågan man kan ställa sig är - vad är skolans uppgift? att pumpa ut broilers som inte kan tanka själva och som helt saknar ens ett minimum av integritet?
Andra frågan man kan ställa sig - vad har man eg ställt för en fråga när man får svaret att elever vill bli övervakade? Fanns det ex ett alternativt svar att säga någonting i stil med att arbete mot mobbning införande av kompetenta och systematiska arbeten kring värdegrund involverande föräldrar, elever och skola är av högsta prioriotet?
Det är anmärkninsvärt hur svårt det är för föräldrar som vill engagera sig att få verklig insyn i hur skolan arbetar och fungerar. Det finns oerhört mycket här att ta tag i och det är i denna änden man måste börja om man på allvar vill förbättra skolan funktion. Ingen känner sina barn bättre än föräldrarna och detta är en resurs som skolan i framtiden på betydligt bättre sätt än vad som är fallet idag måste kunna använda sig av. Det finns klara metodiker för HUR detta låter sig göras. Se länken nedan - Sluta skolan nu!
Fråga till Utbildningsminister fd militären och Folkpartisten Jan Björklund - borde det inte vara bättre att låta elever gå ut skolan med en hjärna än endast ett papper/betyg? (se tidigare inlägg bifogat nedan om David Lynch Foundation).
Sedan idag i en genomsnittlig innerstadsskola i Stockolm och när man studerar de mer attraktiva skolorna med högre intagningskrav så kan man konstatera att det i dessa skolor alltid är en bedövande majoritet av flickor i förhållande till pojkar. 23 flicklor 7 pojkar är väl någon typ av snitt? Givet att det finns nästan lika många pojkar som flickor (inte riktigt men ändå) så betyder det även här att skolan gör någonting värdigt fel.
Övervakade elever är tryggare
KAMEROR I SKOLAN Nio av tio gymnasieelever skulle tillåta kameraövervakning på skoltid om hanteringen regleras. Även föräldrar är positiva till att elever filmas. Det visar en undersökning som Svenska Stöldskyddsföreningen låtit göra. Det är viktigt att inte tappa bort trygghetsaspekterna i integritetsskyddets namn, skriver Annika Brändström och Pia Lindström, SSF.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3370117.svd
En studentmössa full av betygsinflation
Gymnasiebetygen skenar. Allt talar för att skolor konkurrerar om elever med höga betyg. Men betygsinflationen måste stoppas, annars riskeras tilltron till skolan.
Allt går förvisso att diskutera. Men det är i de nationella, standardiserade centralproven den snabbaste, enklaste och mest realistiska lösningen ligger. Utan ett pålitligt sätt att mäta kunskaperna riskerar betygsinflationen att pumpa upp studentmössorna med luft.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3370159.svd
Change begins from within - intuition grows
Fred Travis analogi med Fågelskrämman i trollkarlen från OZ sumerade vårt utbildningssystem. Fågelskrämman - vars högsta önskan var att få en hjärna, fick till slut ett bara ett papper. Tänkvärt att höra för en student som idag bara har ett fokus - att komma ut systemet med papper på betyg. Kräv istället att få en bättre fungerande hjärna, det har du garanterat större nytta av under ett liv än betyg satta på fakta som redan efter fem år till stora delar är obsolet.
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2009/08/change-begins-within-intuition-grows.html
Sluta skolan - nu!
http://www.slutaskolan.nu/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar