När förra vänsterledaren Gudrun Schyman under Almedalsveckan i somras eldade upp 100 000 kronor var det många som fick hjärtsnörp. Vilket slöseri! Men när helstatliga Vattenfall i veckan meddelade att 4,3 miljarder kronor av svenska skattebetalares pengar gått upp i rök blev uppståndelsen inte lika stor.
Så mycket skrevs värdet ned på holländska Nuon som Vattenfall köpte sommaren 2009 för den runda summan 100 miljarder kronor. Med Schymans klotgrillsmetod hade denna kapitalförstöringsövning tagit tre och ett halvt år av småhostande över en halvseg sedelbrasa. Dygnet runt. Kanske lite väl tröttsamt till och med för kolälskaren Lars G Josefsson, Vattenfalls förre vd och hjärnan bakom Nuonffären.
På Vattenfalls huvudkontor ryckte man på axlarna åt att ha4,3 miljarder kronor slarvat bort en summa motsvarande öriket Grenadas bruttonationalprodukt.
Det är bara bokföringstekniskt, förklarade finanschefen Dag Andresen. Vips hade de riktiga pengar (lånade dessutom) som använts för att betala för köpet förvandlats till någon slags värdelös Monopolvaluta, saknad av ingen.
Få misstag i näringslivet viftas undan så lättvindigt som dåliga företagsköp. Traven av studier som visar att merparten av alla förvärv och fusioner misslyckas skulle ta nästan lika lång tid att grilla som Vattenfalls miljarder. Mellan 50 och 80 procent av affärerna tycks gå snett beroende på vem man frågar och hur man mäter. Ändå är det full fart igen.
http://www.e24.se/business/bank-och-finans/det-ar-varldens-dyraste-egotripp_2584263.e24
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar