torsdag 10 september 2009

Verklig styrka - inte bara skrytmuskler!

Många hör av sig och undrar hur det går med mitt nya träningsupplägg à la Frank Nilsson (ni har väl läst "Istället för doping se länk nedan?) i syfte att bygga en hård och stark kropp.

Efter några veckors uppbyggande och teknik förfining så är jag nu i gång för full maskin. Det fina med upplägget är att det tar minimalt med tid och att risken för att bli övertränad och hamna i kortisol träsket med allt vad detta innebär av nedbrytning av kroppen med detta upplägg fullständigt kan undvikas.

Det har dock tagit en del övning att få in marklyftet som jag har stor respekt för då om man gör fel riskerar skador, i synnerhet om man lyfter för mycket och med fel teknik. Nu är det nog mer psykiskt istället att våga lassa på (man häpnar över hur snabbt det går fram och hur mycket mer man kan lyfta än vad man tror). Sedan kompletterar jag med lite bröst övningar så har jag kört igenom hela kroppen. Hur detta fungerar i praktiken, vad som händer i kroppen osv står det skrivet i detalj om i Franks alldeles förträffliga bok som är jag övertygad om kommer att bli en bibel för framtida idtrottsutövare. Kosten hade jag sedan långt tidigare redan på plats.

Här lite bilder på en Svensk kille som trots sin litenhet orkar att lyfta 4ggr sin egen vikt.
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/357/Verklig-styrka-inte-bara-skrytmuskler.aspx

Rädda vår mat - den goda naturliga
http://intheendwerealldebt.blogspot.com/2009/08/radda-var-mat-den-goda-naturliga.html

Inga kommentarer: