tisdag 7 augusti 2012

Lidberg överlycklig efter bronset

Jimmy Lidberg grät glädjetårar efter att ha tagit brons i 96-kilosklassen. Han vann bronsmatchen mot vitryssen Tsimafei Dzeinitjenka med 3-1.
-Efter den säsongen som jag haft så är detta bronset tio gånger guld för mig, säger en överlycklig Lidberg.

-Jag visste inte ens om jag skulle kunna starta för en vecka sedan, fortsätter Lidberg, som troligen gjorde karriärens sista match.

Bronsmatchen blev dramatisk. I tredje ronden och vid ställningen 1-1 var Lidberg tvungen att ta poäng i sitt parterröverläge. Han lyckades med en rullning och avgjorde därefter definitivt genom att få Dzeinitjenka, som själv valt att gå ner i parterrunderläge, på rygg.

Dzeinitjenka vann första ronden sedan Lidberg misslyckats med ett omvänt livtag i slutskedet i sitt parterröverläge. Svensken vann andra ronden efter att ha försvarat sig mot vitryssen när denne haft ett parterröverläge.

Lidberg, som enligt expertisen blev bortdömd i kvartsfinalen mot ryssen Rustam Totrov, tog sig samman och vann återkvalet mot Shalva Gadabadze sedan han pressat ut Azerbajdzjan-brottaren från matten i tredje ronden.

Den nesliga förlusten i kvartsfinalen verkade vara glömd för Lidberg när medaljen var säkrad. Han skrek ut sin glädje, kramade om sina tränare och fick en svensk flagga. Det tog inte många sekunder innan glädjetårarna rann ner för den färske OS-treans kinder.

Den avgående förbundskaptenen Benni Ljungbäck var också mycket lycklig efter Lidbergs brons:

-Han gör sin sista match, och jag gör min sista man som förbundskapten. Kan det bli en bättre avslutning?

I finalen vann iraniern Ghasem Gholamreza Rezaei mot ryssen Totrov med 3-0. Lidberg delade bronset med armeniern Artur Aleksanjan.

Inga kommentarer: